0

Koplopers in de bouw creëren én geven energie!

Lees de blog "Koplopers in de bouw creëren én geven energie!" door Gerrit de Heer, projectmanager SBRCURnet.

Door Gerrit de Heer, projectmanager SBRCURnet

Wat doen koplopers (anders)? In mijn dagelijkse praktijk heb ik het genoegen om echte koplopers te ontmoeten. Ik merk dat deze gedreven ondernemers en managers mij energie geven in de dingen die ik doe: het ondersteunen van innovatieve bouwers en installateurs om aan meer klantwaarden te bouwen.

Dit heb ik nodig in deze moeilijke tijd in de sector, om toch energiek mijn bed uit te komen, en om partijen te faciliteren bij het oppakken van vernieuwingen. In deze blog en de komende wil ik graag mijn ervaringen delen, en andere partijen uitdagen om ook een ‘eigenwijze’ koploper te worden.

Eigenwijs

Eigenwijs is ook meteen het woord waarmee je deze koplopers kunt omschrijven. Allerlei algemene vernieuwingsthema’s zoals duurzaamheid, samenwerken aan klantwaarde en efficiency en aandacht voor nieuw vakmanschap hebben zij al jaren geleden aangepakt, in hun eigen tempo en passend bij hun organisatie.

Dus een echte aanpak die zij op ‘eigenwijze’ invullen en ook continu onder de aandacht brengen van hun eigen organisatie en externe stakeholders, om te zorgen voor gezonde groei.

Concrete voorbeelden

Het is goed om iets concreter te worden en aan te geven welke vernieuwingsgerichte ondernemingen ik de laatste periode heb ontmoet. Daarna geef ik een aantal kenmerken waarmee koplopers zich in mijn ogen onderscheiden van de volgers en het peloton.

  • Waal Bouw uit Vlaardingen geeft al jaren invulling aan hun nieuwe horizon. Met hun vernieuwingsthema’s LeefID (klantwaarde-creatie) en MaakiD (klantwaarde waarmaken) maken zij begrippen als klantwaarde en integrale kosten tastbaar. Ik had daar een inspirerend gesprek met Daan van Norel, sinds 2 jaar Lean Manager bij Waal en direct na zijn opleiding bij Waal gestart. Er is met veel passie gesproken over hun aanpak, gedeelde waarde en aandacht voor de menskant van het nieuwe vakmanschap in de mooie bouwsector.
  • Van den Heuvel Bouw uit Lith: de broers Bas en Mark geven samen met pa en ma Van der Heuvel invulling geven aan het ‘nieuwe’ metselbedrijf. De afgelopen jaren heeft het bedrijf veel aandacht besteed aan nieuwe manieren van samenwerken en aan meer kwaliteit. Daarvoor zijn producten/oplossingen ontwikkeld die bijdragen aan een betere kwaliteit door aandacht te besteden aan ergonomie en efficiënter werken. Zij starten dit jaar met een webshop om andere bedrijven ook van hun innovaties te laten profiteren.
  • VORM uit Papendrecht werkt concreet aan de invulling van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dit betekent voor hen het creëren van meer betrokkenheid op de werkvloer door te luisteren en te verbeteren. Cora Jongenotter, innovatiemanager bij VORM geeft samen met de directie bezielend invulling aan een stukje verbetering in de praktijk van elke dag. Het project Groenewoud is voor VORM de komende periode een speerpunt bij het implementeren op de bouwplaats van allerlei ‘vernieuwingen’ (integratie van veiligheid, kwaliteit, duurzaamheid & efficiency). Binnenkort kunt u dit project volgen op de SBRCURnet website onder de noemer ‘duurzame bouwprocessen’.
  • DIBA Kunststofvloeren uit Uden. Hier heb ik gesproken met de directeur-eigenaar Rinio van der Ven die met zijn bedrijf Lean en Green concreet invult. Zorgen voor een cultuur van openheid, eerlijkheid en geen verassingen staat hier centraal. Niet nadenken maar voordenken en elke dag een stukje beter. Rinio is een groot voorstander van een andere wijze van samenwerken met bouwers; hij ziet nog veel kansen voor verbetering.
  • De Partner uit Leusden: geeft invulling aan het verduurzamen van woningen in de regio Amersfoort. Het bouw- en installatiebedrijf doet dat in ketensamenwerking, maar ook in horizontale samenwerking met de organisatie 033Energie. Volgens de inspirerende Jan Costa, (directeur/eigenaar van De Partner en Bloemendal) is verticale en horizontale samenwerking in onze sector nodig om echt die slag te maken. Dit betekent doen en verbeteren. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd. Je ziet ook nieuw vakmanschap ontstaan waarbij bouw en installatie worden geïntegreerd om echte klantwaarden waar te maken. Binnenkort meer over de aanpak, leerpunten en uitdagingen van 033Energie op de website www.energiewerkplaats.nl.
  • Garantbeveiliging uit Papendrecht/Didam. Peter van Drimmelen, directeur-eigenaar, wil met zijn bedrijf een klantgerichte servicecultuur concreet invullen. Samenwerken binnen en buiten het bedrijf staat hierbij centraal om echte oplossingen te bieden voor de eindgebruiker. Het was leuk en interessant om te horen hoe hij basisbedrijfswaarden integreert in de dagelijkse praktijk.

Er zijn uiteraard nog meer koplopers, maar dit waren er een aantal uit mijn dagelijkse praktijk, en die ervaringen wilde ik graag met u delen. Wat zijn nu belangrijke kenmerken van koplopers?

  1. Vernieuwingen oppakken. Koplopers werken aan vernieuwende thema’s, die passen in hun bedrijfsaanpak, en integreren dit in een eigen aanpak.
  2. Kennis en kunde ontwikkeling. Koplopers zorgen voor gepaste interne en externe deskundigheid die hun eigen aanpak versterkt.
  3. Klantgerichtheid. Koplopers werken aan concrete ProductMarktCombinaties (PMC’s) om echt invulling te geven aan klantwaarden, die daarmee maakbaar worden. Vaak gebeurt dit met specifieke teams.
  4. Lerende organisaties. Koplopers zijn nooit klaar met het nog beter maken van hun organisatie en betrekken de interne organisatie, externe bouwpartners en klanten er echt bij. De opmerking ‘dit doen wij allang’ heb ik niet gehoord.
  5. Openheid. Koplopers zijn bereid veel met sectorgenoten te delen. Willen door andere koplopers worden uitgedaagd om nieuwe stappen te maken.
    Doen waar je goed in bent en nog beter hierin worden is een belangrijke basis. Maak van je 8 een 8,5 in plaats van je 6 een 6,5. Vernieuwen op basis van je kracht werkt veel beter!
    Het is een hele uitdaging om deze handschoen. Dat is in deze huidige tijd niet makkelijk en eenvoudig, maar volgens mij wel nodig. Succes in de strijd.

Ook interessant:

Reacties

4.6666666666666667

Feike Oosterhof op 26 september 2013

Hoi Gerrit, Ik herken direct de energie die je krijgt van bedrijven die én vooruitkijken en concrete stappen zetten in die richting. Hier gebeurt iets en vaak zit dat diep verankerd in zowel de leiding van deze bedrijven als in de mensen die de producten of dienstverlening vormgeven.

delete

huig van ieperen op 5 oktober 2013

Beste Gerrit, ik herken veel uit je verhaal en zag dit ook terug bij mijn bedrijf. Helaas geldt ook hier "nieuwe heren nieuwe wetten" en zie je snel afbraak en ben je geen koploper meer. Al denkt men nog van wel. Jammer maar het is niet meer aan mij om me hier mee te bemoeien. Steek mijn energie in bedrijven die dit wel willen! Dat geeft juist weer energie!

5

delete

Piet van Pelt op 6 oktober 2013

Leuke positieve blog! Deze hebben we nodig! Fijn en ik kijk uit naar je volgende blog.

4

delete

Mark op 7 oktober 2013

We zijn toe aan een nieuwe manier van samen werken en het oplossen van kwaliteit problemen al in het voor traject. Samen werken/spannen/overleggen/en vooral VOOR denken en niet erna want dan zijn we te laat! Dit gaat voor iedereen geld opleveren in deze bouw cultuur die niet meer van deze tijd is.

5

delete

Henk Haver op 8 oktober 2013

Fijn en ik kijk uit naar je volgende blog

delete

Henk Haver op 8 oktober 2013

Fijn en ik kijk uit naar je volgende blog

delete

Kees van Klaveren op 13 oktober 2013

Pff gelukkig ook positieve berichtgeving. Komt toch goed met de bouw om meer klantwaarde én maatschappelijke waarde te `produceren'!

delete

Marco Bloem op 3 december 2013

Dag Gerrit, Echte vernieuwers tonen tomeloze energie. Steeds op zoek naar nieuwe wegen, gedreven door passie. Ik zie dat ook jij steeds weer nieuwe wegen bewandelt om te blijven enthousiasmeren. Daarin herken ik mij ook. Het is niet eenvoudig zoals je al zegt, maar door juist elkaar te blijven prikkelen is er ook nu daadwerkelijk iets aan het veranderen.

delete

Reageer