0

'Verantwoord verbouwen doet u zelf!'

Lees de blog "Verantwoord verbouwen doet u zelf!" door Barbera Peters, projectmanager SBRCURnet.

Door: Barbera Peters, projectmanager SBRCURnet

Als vakman in de bouw zijn de huidige tijden niet altijd rooskleurig. Werk leveren is meestal geen probleem, het werk krijgen is het grootste belang. U bent ineens ondernemer! Hoe zorgt u ervoor dat u meer werk, meer marge en een hogere omzet behaalt? Ga verantwoord aan het werk!

Terwijl voorheen de opdrachten misschien ‘vanzelf’ kwamen, moet je er momenteel harder voor werken. Maar nog altijd geldt dat opdrachtgevers ook de beste reclame kunnen maken. Dus een goede kwaliteit afleveren is van groot belang.

De opdracht binnenhalen is een vak apart. Het draait om ondernemen, aandacht en lef! Wanneer u in gesprek bent met een potentiële opdrachtgever, is het van belang dat u elkaar goed begrijpt. Stel de klant gerust, vraag waarom zij willen verbouwen en hoe de leefsituatie is. Werk geleidelijk toe naar de wensen voor de verbouwing. Luister, en bevestig wat u hoort. Win het vertrouwen van de klant! Stel open vragen, waarop de klant extra uitleg kan geven. Richt de vragen op de situatie, de mogelijke problemen, de implicatie of het nut-effect van de verbouwing.

Om de klant te kunnen adviseren en vragen te kunnen beantwoorden, is het handig op de hoogte te zijn van actuele kennis hebt. Hoe zit het met vergunningen, energiebesparing, brandveiligheid of onderhoud van materialen? Via het Verbouwkompas, Milieucentraal of VerbouwPortaal en de materiaalleverancier kunt u veel te weten komen! Het Verbouwkompas is een online instrument dat in overzichtelijke stappen aangeeft waaraan een verbouwing moet voldoen en hoe dit te realiseren. De tien populairste verbouwingen worden hierin uitgewerkt. Het VerbouwPortaal is een verzamelwebsite waarop actuele vakkennis overzichtelijk te vinden is per type verbouwing of thema. Hier is snel praktische informatie te vinden, waarmee u aan de klant kunt laten zien dat u er genoeg verstand van heeft!

Wanneer u voldoende kennis hebt en uw klant advies kunt geven over hoe ze meer energie kunnen besparen, hoe ze duurzamere materialen kunnen inpassen of hoe ze meer voordeel kunnen halen uit de verbouwing door het toevoegen van extra onderdelen, dan heeft u het vertrouwen van de klant gewonnen en mag de offerte best hoger uitvallen.

Durf te vragen! “Als ik een offerte maak die u bevalt, krijg ik dan de opdracht?” Het klinkt brutaal, maar het werkt zeker. U krijgt al een positieve medewerking van uw klant nog voordat er een offerte uitgebracht is. Hierbij maakt het niet uit als de offerte iets hoger is dan de concurrent, het vertrouwen is gewonnen.

Zorg er uiteraard voor dat de offerte netjes, helder en correct is. Zet het op eigen briefpapier en breng het persoonlijk langs. Deze opdracht moet u namelijk binnenhalen!

En dan mag u aan de slag! Behoud ook hier de zorg voor uw klant en communiceer goed met hen, want vergeet niet: uw klant is het visitekaartje voor de volgende opdracht. En zo genereert u meer werk en meer omzet.

Wilt u meer over dit onderwerp te weten komen en nog meer tips en tricks horen? Kom naar het ZZP event op de Bouw Compleet beurs in Hardenberg op 8 oktober en kijk op www.sbr.nl, www.verbouwkompas.nl en www.verbouwportaal.nl! U kunt zich gratis aanmelden voor Bouw Compleet via de website van de beurs.