0

De waarheid in het midden

Gezond bouwen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit de aandacht krijgt die het verdient? Zonder andere belangrijke aspecten zoals betaalbaarheid en energieprestatie uit het oog te verliezen. Dat was de vraag die we u stelden op onze nieuwjaarsbijeenkomst in januari.

door Bas Hasselaar, projectmanager SBRCURnet

Gezond bouwen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit de aandacht krijgt die het verdient? Zonder andere belangrijke aspecten zoals betaalbaarheid en energieprestatie uit het oog te verliezen. Dat was de vraag die we u stelden op onze nieuwjaarsbijeenkomst in januari. 


Bij SBRCURnet zijn we bezig met het opzetten van een programma Gezonde Gebouwen, of Healthy Buildings voor het internationale publiek. Het hogere doel van dit programma is om de gebouwde omgeving in Nederland gezonder te maken. En dan bedoelen we gezonder op de manier dat het verblijf in een gebouw een positieve bijdrage levert aan het lichamelijk en geestelijk welzijn van de personen die erin verblijven. 

Vraagstukken
Hoe we dit programma gaan inrichten is nog niet helemaal duidelijk. We zijn nog hard aan het werk om de juiste insteek te vinden en de juiste vragen te stellen. En dat deden we ook tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst: wat zijn belangrijke vraagstukken binnen een programma Gezonde Gebouwen? In de slipstream wilden we een beetje sparren over de vraag hoe we de gebouwde omgeving gezonder kunnen maken. 

Bagage voor studenten 
Verrassend genoeg zagen de aanwezigen een duidelijke richting op die laatste vraag: onderwijs. We moeten de studenten op hogescholen en universiteiten nu de juiste bagage meegeven. Over een jaar of vier, op het moment dat ze bij diverse werkgevers neerstrijken, kunnen zij dan hun kennis over gezonde gebouwen in de praktijk gaan brengen. En zo kan langzaamaan de bouw worden geïnfiltreerd door jonge mensen die kennis hebben over gebouwen met een goed binnenklimaat. 

En de bestaande voorraad dan?
Toch was ik daar niet helemaal tevreden mee. Want er is een enorme gebouwvoorraad die nu al staat en die problemen heeft met binnenklimaat: slechte ventilatie, vochtproblemen, weinig daglicht, tocht, etc. Veel van deze woningen zijn in het bezit van corporaties of investeerders. Mijn vraag was hoe we deze grote partijen ertoe zouden kunnen bewegen om te investeren in een beter woonklimaat voor de bewoners. 

Ontluisterend
Het antwoord was ontluisterend. Volgens mijn gesprekspartners was het onbegonnen werk om de grote partijen zover te krijgen. Te groot, te traag, te weinig belang. Nee, als ik echt wat voor elkaar zou willen krijgen zou ik me moeten richten op de kleine partijen, de startups. Kleine snelvoetige partijen die innoveren, die snel kunnen schakelen en die gretig zijn om nieuwe ideeën in de markt te zetten. Als ik maar genoeg van dat soort innoverende partijen om me heen zou verzamelen en met elkaar in contact zou brengen, dan zouden er vanzelf wel een paar succesvol worden en de markt op een volstrekt nieuwe manier benaderen. Net als Tesla de markt voor elektrische auto’s een enorme boost heeft gegeven. Het gevolg zou zijn dat de gevestigde partijen vervolgens wel zouden móeten innoveren, willen ze niet volledig rechts ingehaald worden en uiteindelijk irrelevant worden. 

Meters maken
Het is een interessante benadering. Eentje waar zeker een kern van waarheid in zit. Maar ik weiger te geloven dat we de huidige grote partijen maar gewoon moeten opgeven. De waarheid zal ergens in het midden liggen. De kleine partijen hebben we nodig voor de broodnodige innovatie. Maar om meters te maken hebben we de medewerking van de grote spelers nodig. Hoe die nu bij elkaar te krijgen op een manier dat beiden daar blij van worden, dat zal de uitdaging worden.

Reacties

Luc Huculak op 24 februari 2017

Beste, Uw analyse is correct. Wij zijn een vlaamse ecologische onderneming die een weg heeft proberen te vinden om mensen te overtuigen hoe belangrijk de gebruikte materialen zijn in hun leven . En gewoon die geest proberen te raken, buiten alle vooroordelen en andere tegen argumentaties is al een huzaren klus. Om dingen te veranderen moet je terug naar de basis gaan , en ja dat zijn u en ik en alle mensen die er open voor staan ... en jonge mensen die niet vastgeroest zijn aan principes. Wij moeten de Googles, Facebook, TESLA machtigen overtuigen om mee op die kar te springen en alleen zij kunnen die logge mastodont kenteren, Facebook heeft al in een zekere zin hun verantwoordelijkheid daarin verstaan , google is er ook volop mee bezig nu wij nog. We moeten de korte termijn visie , de ik wil nu geld verdienen naar de toekomst de kinderen van morgen. Niet te vergeten dat de fouten van vandaag door de mensen van morgen moeten opgelost worden. En ja het kan , een kwestie van overtuiging , de creativiteit is er . Daarom geloof ik meer in de waterstof ontwikkeling dan de batterijen van Tesla, in kalk-hennep bouwblokken dan in de beton industrie, in een wereld zonder pesticiden-plastic-kernenergie, in zelf bedruipende gezonde wooneenheden , .... Veel plezier in je zoektocht om oplossingen, ik geloof erin. De basis van gezond leven en wonen is de geest en dan stap per stap de rest. Maar om de grote geld verslindende organisaties , de coca-ships-petrochemie te counteren heb je die andere groten nodig en de overtuiging . Veel sterkte Luc Huculak

delete

Ernst de Nobel op 26 februari 2017

Beste Bas, Wat een herkenbaar verhaal. naast mijn bedrijfsactiviteiten , ben ik ook voorzitter van een landelijke vereniging van duurzame schilders. Bij schilders ligt vanzelfsprekend de nadruk op de eindafwerking en dus ook een gezonder binnenklimaat. Vooral het gebruik van dispersieverven op acrylaat basis is funest voor o.a de vochthuishouding. Als ik echter zie hoe weinig aandacht hiervoor is in de praktijk, word ik soms wel eens moedeloos. Het argument wat je gesprekspartners aandroegen, n.l dat je voraal de kleine innovators mee moet krijgen is slechts ten dele valide. Ik ben sterk van mening dat ze dit argument aandragen om gewenste vernadering tegen te houden. Waarom? Omdat het niet binnen hun huidige verdiemnodel past. Maximaliseren van winst voor de aandeelhouders is vaak belangrijker dan het investeren in nieuwe innovatieve oplossingen. Zo zaten wij recentelijk met een aantal leden van de SCHILDERSVANNU bij bindmiddelfabriknt DSM aan tafel. Daar werd maar weer eens pijnlijk duidelijk dat de grote spelers in de verfbranche geen interesse hebben in de hoogwaardige bio based bindmiddelen die DSM maakt! Wat me wel veraste is het feit dat het grote DSM berid was een open en eerlijk gesprek aan te gaan met een kleine belngengroep als de onze. Wie weet is er nog hoop...

delete

Reageer