0

Hoe sta je garant voor prestaties - Ervaringen van een bouwbedrijf deel 4

Binnen de deal Stroomversnelling Koop staat een prestatiegarantie van 15 jaar. Wat houdt deze in en hoe ga je daar als bouwbedrijf mee om?

Binnen de deal Stroomversnelling Koop is er een aantal partijen dat een eigen product ontwikkelt. Van der Leij Bouwbedrijven & CLIMATE Construction is er daar één van. In een aantal sessies, gefaciliteerd door Alwin Nieuwenstein, coach van Platform 31 vanuit de Supportroute voor de aanbieders uit de Stroomversnelling Koop, doorlopen zij de benodigde stappen om van het concept een product te maken. In een serie blogs nemen we je mee in dit traject. Lees de 1e blog voor een introductie, blog 2 over de uitgangspunten voor de ontwikkeling, en blog 3 over samenwerken. In deze blog meer over de prestatiegarantie.

door Cindy Vissering, programmamanager SBRCURnet

Vanuit de Stroomversnelling staat een prestatiegarantie van 15 jaar. Standaard wordt op producten, dus ook bouwwerken, een maximale garantie gegeven van 10 jaar. Dit is echter een iets andere garantie: de eerste gaat om de prestatie die geleverd wordt en de tweede gaat over het vroegtijdig stuk gaan van de producten. Als een product stuk gaat dan kan de prestatie ook niet worden geregeld, dit hoeft dus niet vastgelegd te worden. Het kan dus noodzakelijk zijn om te omschrijven dat het apparaat of onderdelen na 10 jaar vervangen moet worden, omdat anders de prestatie in het gedrang komt.

Bouwkundig gedeelte garanderen

Andre Hehemann, innovatiemanager, noemt het dak als voorbeeld: hierop zou Van der Leij  technisch  een garantie willen geven, op prestaties. ‘Het gaat dan om de garantie van een waterdicht dak voor 20 jaar. Daar horen dan wel voorschriften bij over het onderhoud. Dit bieden we vervolgens aan met een  onderhoudsabonnement.’ 

Van der Leij realiseert zich dat als ze een energieprestatie garanderen, zij hiermee ook het isoleren en de luchtdichtheid bedoelen. Dat betekent dat zij moeten kijken  naar de levensduur van afdichtingsmaterialen en dat dit goed omschreven moet worden in de voorwaarden van de prestatiegarantie.

Noodzaak van onderhoud

Het geven van een prestatiegarantie is het gemakkelijkst als Van der Leij  zelf ook het onderhoud kan blijven doen. ‘Eigenlijk doen we dit al en bieden we via het onderhoudsabonnement van Onderhoudspartner een totaalpakket  aan woningeigenaren voor het onderhoud. Dit is inclusief de maandelijkse schoonmaakbeurten voor glas en eventueel kozijnen en geveldelen. Hiermee houden wij de staat van de onderdelen van de woning zelf in de hand.’ Ook kunnen zij kleine schade die bij een schoonmaakbeurt gesignaleerd wordt gelijk oppakken, in plaats van te wachten totdat dit een groter probleem wordt.

Wanneer een bewoner geen onderhoudsabonnement wil, dan moeten Van der Leij en partners in de prestatievoorwaarden goed omschrijven  hoe erkende bedrijven de staat van de verschillende bouwdelen en installaties goed kunnen onderhouden. Hehemann: ‘En dan ook nog op een manier dat de bewoner dit begrijpt. Een hele uitdaging.’

Bewonershandleiding

Ook het gebruik en manier van gebruiken van de woning is onderdeel van de prestatiegarantie. Van der Leij wil werken met de gemiddelde ruimte voor huishoudelijk gebruik van 2700 kWh per jaar als een soort beschikbare ‘energiebundel’ (denk hierbij vergelijkbaar aan je belminuten-bundel).

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat de bewoner nooit in deze stukken hoeft te kijken; dat het ‘gewoon’ goed gaat. Om dit proces goed duidelijk met de bewoner af te spreken, volgt Van der Leij een ‘klantproces’.

In de volgende blog meer over deze klantreis.

Kennispartnerproject Stroomversnelling Koop

Van der Leij bouwbedrijven maken onderdeel uit van het Kennispartnerproject Stroomversnelling Koop.

Reacties

Nog geen reacties

Reageer