0

Netwerken 2.0 is het nieuwe concurreren

Lees de blog "Netwerken 2.0 is het nieuwe concurreren" door Jack de Leeuw, algemeen directeur SBRCURnet.

door Jack de Leeuw, algemeen directeur SBRCURnet, geschreven voor Bouwkennisblog

Heeft de bouw straks nog wel voldoende kennis? Een vraag die Ed Nijpels onlangs stelde in een opinieartikel in de Cobouw. Een vraag die aansluit op de inhoud van één van mijn vorige blogs op Bouwkennisblog.nl, waarin ook ik betoogde dat het verdwijnen van vakkennis een reëel gevaar vormt voor de bouwsector. Tegelijkertijd gaf ik aan dat ik ervan overtuigd ben dat we samen het tij kunnen keren.

Kennis delen is kracht

We moeten af van het idee dat kennis concurrentiegevoelig is en altijd doorgaan met het zoeken naar verbeteringen van onze huidige werkwijze of de toegepaste techniek. Kennis delen is anno 2013 kracht in plaats van macht. Vandaar dat ik al eerder riep ‘netwerken is het nieuwe concurreren’.

Daarbij moeten we ons als sector terdege realiseren dat ‘netwerken’ in 2013 iets geheel anders is dan ongeveer tien tot twintig jaar geleden. Radio deed er 38 jaar over om vijftig miljoen mensen te bereiken, tv dertien jaar, internet (1.0) vier jaar. Nu zitten we in het tijdperk van het Web 2.0, waar miljarden mensen continu met elkaar verbonden zijn.

Power to the klant

Het internet 1.0 was het web van de documenten en webpagina’s. Er was nauwelijks of geen sprake van directe uitwisseling van kennis tussen gebruikers. Met het Web 2.0 kwam de communicatie over en weer, waarbij ook doorsnee gebruikers niet alleen informatie kunnen downloaden, maar ook uploaden. Kennis is heel gemakkelijk te vinden en iedereen kan direct reageren. Al die miljarden mensen zijn nu eigenlijk een beetje auteur én recensent ineen.

Web 2.0 geeft ‘power to the people’, dus ook ‘power to the klant’. Het gemak – die ene druk op de knop – en dat bereik – de hele wereld – geeft ieder individu macht. Uitvoerders, opdrachtgevers, gebruikers, beheerders en anderen binnen en buiten onze sector beschikken meer dan ooit over middelen en mogelijkheden om hun onvrede – maar dus ook hun liefde! – voor een product of organisatie te uiten.

Legio kansen

Weten we als sector en daarbinnen als kennisnetwerk, de mogelijkheden van Web 2.0 goed te benutten, dan biedt dit legio kansen. We kunnen razendsnel een beeld vormen, niet alleen van de wensen die leven in ons netwerk, maar ook van elkaars kennis en kunde! Met één druk op de knop kunnen we in contact komen met ‘out of the box denkers’ en innovators. Maar ook met experts van buiten de sector én misschien het belangrijkste: onze klanten.

En de toekomst? Heeft de bouw straks nog voldoende kennis? ‘Ja’, zeg ik volmondig, mits we bereid zijn onze kennis te delen en mits we op tijd weten in te springen op alle nieuwe mogelijkheden.

Zo staan we volgens de kenners aan het begin van het Web 3.0, ook wel ‘het semantische web’ genoemd. Een ontwikkeling waarbij het web onze vragen kan interpreteren en op basis van verworven intelligentie direct en snel een passend antwoord kan geven.
Wordt dit de opmaat naar netwerken 3.0?

BouwBeter denktank

Een goed voorbeeld van het benutten van de kansen van het nieuwe netwerken is de BouwBeter denktank. Een community die wij hebben opgezet om ervaringen van de bouwwereld uit te wisselen, zodat kennisproducten beter kunnen worden afgestemd op de wensen in de markt. Om af te stemmen op ontwikkelingen in de markt en op de behoeften van verschillende (klant)doelgroepen.

We gaan kennis en kunde van de klant gebruiken: het nieuwe concurreren is netwerken; nu nog netwerken 2.0, en straks netwerken 3.0!