0

Nul-op-de-Meter verkoopt niet – Ervaringen van een bouwbedrijf deel 6

Lees de blog "Nul-Op-de-Meter verkoopt niet - Ervaringen van een bouwbedrijf deel 6" door Cindy Vissering, programmamanager SBRCURnet.

Binnen de deal Stroomversnelling Koop is er een aantal partijen dat een eigen product ontwikkelt. Van der Leij Bouwbedrijven & CLIMATE Construction is er daar één van. In een aantal sessies, gefaciliteerd door Alwin Nieuwenstein, coach vanuit de Supportroute van Platform 31 voor de aanbieders uit de Stroomversnelling Koop, doorlopen zij de benodigde stappen om van het concept een product te maken. In een serie blogs nemen we je mee in dit traject. In een serie blogs nemen we je mee in dit traject. Lees de 1e blog voor een introductie, blog 2 over de uitgangspunten voor de ontwikkeling, blog 3 over samenwerkenblog 4 over de prestatiegarantie en blog 5 over de klantreisIn deze blog meer over de propositie.

door Cindy Vissering, programmamanager SBRCURnet

Het antwoord is: ‘Niet’, op de vraag: ‘hoe verkoop je Nul Op de Meter?’ Mensen zitten niet te wachten op een verbouwing die het wegvallen van de energierekening oplevert. Dat is niet de reden om je huis te verbouwen. Van der Leij Bouwbedrijven hadden met hun nieuwbouw concept van Climate Construction al heel wat stappen gemaakt richting het vertalen van de comfort- en duurzaamheidsvoordelen voor de bewoner. Met een stevige marketingsessie als stimulans kunnen zij hun verhaal nóg veel beter aanscherpen.

Klant-verhaal centraal

Iedereen die enthousiast over zijn product is, heeft de neiging om daar vooral héél veel over te vertellen, om zogezegd bij zichzelf te beginnen. In een marketingsessie met Elisabeth van der Spek werd voor Van der Leij helder hoe zij hun verhaal beter kunnen maken. Wil je goed bij het verhaal van de klant aansluiten, dan gaat het volgens van der Spek in eerste instantie om het oplossen van de problemen waar die klant tegenaan loopt. 'In eerste instantie schets je de problemen die je gaat oplossen, om te laten zien dat je ze begrijpt. Dan ga je dieper in op die aspecten van je productaanbod dat de problemen kan oplossen. Hiermee laat je zien: ‘Ik weet wat jij nodig hebt, samen hebben we een uitdaging, wat vind jij ervan?’'

Andre Hehemann heeft hiertoe de ‘schijf van vijf’ van wooncomfort in het gezond wonen ontwikkeld. Deze bestaat uit de volgende elementen: comfortabel wonen, gezonde lucht, veilig en bewust, milieu vriendelijk en verstandig investeren.

Gedreven ondernemer

Vooral bij consumenten is het van groot belang wie er achter het aanbod zit. ‘Wie ben jij om mij dit aanbod te doen en waarom zou ik dat van jou kopen?’ Het gaat hier om een stuk authenticiteit en de werkelijke drijfveren, van de organisatie en in kleinere mate van de woordvoerder zelf. Heb je als doel gesteld dat je mensen een betere en comfortabelere woning wilt aanbieden, of is verduurzamen van de bestaande woningen vanuit milieuoogpunt je drijfveer? 

Van der Leij Bouwbedrijven wil zich opstellen als wereldverbeteraar, om de bestaande gebouwde wereld mooier en beter te maken. Zij bieden het ‘wonen voor morgen’. Zij zijn daartoe gekwalificeerd omdat zij van a tot z de keten beheersen; van proces tot product. ‘Wij zijn daarmee uniek in de onderhoud en renovatie sector,’ aldus Hehemann. Voor de Nul-Op-de-Meter renovaties, oftewel het wonen voor morgen.

Dit was de laatste blog in de serie over Nul-Op-de-Meter en de ervaringen van een bouwbedrijf.

Kennispartnerproject Stroomversnelling Koop
Van der Leij bouwbedrijven maken onderdeel uit van het Kennispartnerproject Stroomversnelling Koop.