0

Ontzorgen van klanten kun je niet alleen

Lees de blog "Ontzorgen van klanten kun je niet alleen" door Gerrit de Heer, projectmanager SBRCURnet.

Door Gerrit de Heer, projectmanager SBRCURnet

Stel uw CV-installatie begeeft het, hoe fijn is het dan dat u weet dat er 24/7 een storingsdienst gereed staat die u kunt bellen? Het klinkt zo simpel, maar écht ontzorgend bouwen is een vak apart. Dit kun je niet alleen. Succesvolle voorbeelden van koplopers in de bouw en vastgoed tonen aan dat je de beste resultaten boekt door integraal samen te werken. Vanaf leverancier en productkeuzes tot en met afspraken over het uiteindelijke onderhoud.

Samen kun je prestaties voor je klanten waarborgen, kun continu verbeteren en je klantwaarde verhogen,met een optimale winst als eindresultaat. Het gaat hierbij niet zozeer over de werkzaamheden die je verricht, maar meer over de prestaties die je met elkaar voor je klanten neerzet. Uitgangspunt is dat je dan wel de (latente) behoeftes én de juiste context van je klanten kent. En heb je te maken met professionele opdrachtgevers, zorg dan dat je ook de behoeftes van hun klanten kent.

Wil je echt ontzorgend te werk gaan, dan vraagt dit om focus van je bouw- of onderhoudsbedrijf, met het oog op garanties op levensduur, duurzaamheid en exploitatiekosten. Ga voor die doelgroepen, waarbij je het gevoel hebt dat je samen een echte meerwaarde kunt neerzetten.

Koplopers in ontzorgen

Binnen SBRCURnet hebben we de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met bedrijven die je kunt aanmerken als een soort koploper. In bijeenkomsten zoals BouwLokalen komen deze vaak hun ervaringen delen. In IPC-trajecten hebben we veel bouw of bouwgerelateerde MKB-bedrijven gefaciliteerd in product- en procesinnovatie. Dit doen we ook weer in bij de aanpak van de Kennispartner, die koplopers(projecten) faciliteert.

Een duidelijk kenmerk van koplopers is dat zij hun focus richten op specifiek benoemde klantgroepen. Daarbij werken ze samen aan echt onderscheidend vermogen, in een netwerk van partnerbedrijven. Zo  groei je met elkaar naar echt duidelijke klantenproposities,  die je continue aanscherpt in prestaties en procesverbeteringen. Zo gaat groeien in klantwaarden en vakmanschap hand in hand.

In de serie BouwLokalen Ontzorg je klant in november is dit ook het thema en komen praktijksprekers zoals:

hun ervaringen delen.

Valkuilen bij ontzorgen

We praten je tijdens die BouwLokalen ook bij over valkuilen die je tegenkomt. Belangrijke hierin is dat je leert op basis van projecten, maar dat je ook werkt aan het verbeteren van je vakmanschap op alle niveaus binnen je bedrijf en in de samenwerking. Dit vraagt vaak om andere vormen van sociale innovatie binnen bedrijven: meer aandacht en waardering voor het vakmanschap, om vervolgens het vakmanschap uit te dagen.

Een aantal positieve trends in deze richting die ik zie zijn:

Kortom: er zijn genoeg mogelijkheden om je te onderscheiden én afwachten is geen optie. Ontzorgend bouwen en goed samenwerken zijn voor de toekomst van het moderne bouwbedrijf een must!

Relevante documenten/links:

Bouwen en groeien aan SamenWerken
RGS verkort voor opdrachtgevers en – nemers
Infobladen Energiesprong